rss
email
twitter
facebook

Monday, February 4, 2013

Saksi....(Part 3,finale)

Lepas dapat kol dari rita,hati aku btol2 berdebar...mark kawan aku,kat icu...kalau dah kat icu tu,maksudnya mmg terok lah mark accident...tak boleh nak buat pe,aku berdoa jek...insyallah semuanya selamat...nak gi melawat,jauh plak...mark kat icu KL,aku plak kat melaka..

Rita kol aku skali lagi dengan suara sayu...sangat sayu...dia bagi tau aku,dia akan gi melawat mark ngan abgnya...paling tinggi aku dapat "kirim salam" jek pada mark memalui rita...dah lama tak dengar khabar mark,ttb dapat berita mark kat icu...kesian mark...jatuh ditimpa tangga...

Sabtu pada minggu yang sama,aku bercadang melawat mark...aku ada bagi tau benda ni pada rita..dalam esak tangis,rita jelaskan mark selamat,patangan patah dan sudah pun discharge dari hospital...rita bagi aku alamat rumah mark..katanya,mark skarang tinggal di rumah kawan sbb mark tak mampu nak uruskan diri sendiri...

Aku sempat singgah ke rumah rita...rita pesan mintak aku sampaikan barang2 (air yasin,cekelat) pada mark...dan sepucuk surat.....surat?..hati aku rasa tak sedap jek bila pegang surat tu...dan yang paling aku terkedu,rita mintak aku bacakan isi surat tu depan mark...lagi aku terkedu...surat cerai ke?..jap,diorang blom kawin lagi...surat apa tu?..

Takpe lah,aku dimintak utk buat apa yg rita amanahkan....just do it..

Rumah mark kat jalan ipoh..jenuh gak la nak cari kondo mark tinggal...akhirnya jumpa jugak..

Tekan loceng rumah,sepasang suami isteri menjemput aku masuk ke rumah...katanya mark ada kat dalam bilik...pasangan suami siteri tu nampak cam dah biasa ngan mark...rasanya diorang dari negara yg sama,berdasarkan cara diorang cakap english,sama ngan mark..

Aku ketuk bilik mark,aku bukan perlahan2....mark terlantar kat katil dengan kedua tangannya berbalut...aku tersenyum depan mark dan dia terkejut nampak aku time tu....

Aku masuk ke bilik mark n duduk dikerusi yang disediakan...aku bertanya kabar...mark menceritakannya camner dia accident...

Ttb,seseorang masuk ke bilik dan menyapa aku dari belakang...seorang yg aku tak kenal...dan dia terus ke sisi mark...

"Shadi,let me introduce u,this aisyah,my wife....."

...............aku blur,apa ni?...aku btol2 tergamam...

Lepas 2 3 minit,aku tanya mark betol2,siapa perempuan tu dan jawapan mark tetap sama..."My Wife"...mark dah kawin????!!!!

Aku plak yg nak pengsan time tu...aku tak tau nak bagi reaksi apa...apa aku nak cakap ni?!...nak ucap tahniah ke nak soal selidik mark?...takpe2,aku ambik keputusan untuk tak mengelampit kat umah orang...cool jek...aku yakin rita tau tentang ni sbb dia dah pun melawat mark...

Tanpa pikir panjang,aku hulur surat rita pada mark,mark capai surat tu dan terus nangis...mark cam tau apa isi surat tu.aku tak sanggup nak baca,takut terguris perasaan mark nnti...

Pas dok lama..aku mintak diri untuk pulang...salam aku mark sambut dengan tangisan tersendu-sendu...aku masih lagi blur...yang aku ingat,mark sentiasa sebut "thank you fren,thank you fren"...

Sampai ke kereta,aku tros telefon rita...dari rita baru aku tau,di waktu rita melawat mark di hospital,waktu mark pengsan,rita baru tau mark dah kawin 3 bulan yang lepas...waktu tu,rita hampir pengsan....air mata rita tak berhenti sewaktu di hospital...aku faham perasaan rita..

Mengikut cerita rita,mark ambil keputusan kawin dengan aisyah,gadis dari kampung halamannya,dan seorang muslim...setelah pinangannya 2 kali ditolak mak ayah rita...dan surat itu adalah surat pemutus segala cinta antara meraka berdua...dan aku 'saksinya'...

Mark,menerima surat tu dengan air mata,tanda menerima takdirnya dengan rita,dengan hati yg tak rela...

Rita,dia tau dirinya dimana...bukan takdirnya dengan mark...

Aku tak sangka ni lah ending kisah cinta mark dan rita..aku anggap ni takdir yang perlu mereka terima....

Maaf rita,mark...aku tulis kisha korang dalam blog aku,supaya aku sentiasa ingat kisah korang...
Sent by DiGi from my BlackBerry® Smartphone

1 comments:

Wo Jiao Patrick said...

There's reason for everything that happens around us. Accept the fact, believe in god and he'll leads you the way ;)

Post a Comment