rss
email
twitter
facebook

Sunday, January 6, 2013

Kanang Anak Langkau

Aku baca barita pagi ni,agak mengejutkan bila dapat tau Kanang Anak Langkau meninggal dunia...

Salah seorang pahlawan negara kita yang cukup aku hargai...bila baca muka depan paper berita tentang kematian dia,aku tros teringat kisah aku yang terjadi 10 tahun lepas...kisah aku ngan ayah...

Masa tu aku masih muda,baru jek keluar dari matrik melaka...baru menamatkan pengajian laaa...boring waktu tu,aku ajak ayah borak2 tentang zaman komunis n zaman penjajahan di Malaysia...ayah sorang yg sangt celik sejarah....ayah cerita pasal Kanang Anak Langkau.Tapi cara ayah bercerita,dia tak bagi tau apa kesudahan setiap saat yang Kanang lalui..aku rimas btol!heheheh

Ujung2 tu,aku gi bli buku novel ttg Kanang Anak Langkau...2 hari baru aku habis baca buku tu...

Apa yang aku boleh simpulkan ialah, Kanang ni tak takut mati ke?...hehehe..demi cintakan pada negara,Kanang sanggup tahan sakit walaupun waktu tu isi perot dia dah terburai...usus semua terkeluar..masa tu dia bertempur ngan komunis...

Dasyat kan!!!

Dia jugak pernah ditembak beberapa kali kat bahagian badan...mmg ngeri lah cerita Kanang...cerita ni berlaku masa kat Perak!!!

Dia adalah lagenda pahlawan yang pernah aku tgok dengan mata kasar.Kita cerita tentang Hang Tuah,tapi sekadar cerita,begitu juga Tok Janggut, Tok Gajah, Dato Maharajalela...aku sekadar tau melalui sejarah.Tapi Kanang,satu2 nya Living Legend yang dapat aku jumpa.

Dan sekarang,Kanang Anak Langkau dah pergi buat selama-lamanya.Dia pergi bersama hati yang cintakan tanah airnya..dia pergi bersama kisah perjuanngannya....

Aku terharu..di usia muda,Kanang dah berjaya meletakkan dirinya sebaris dengan pahlawan negara yang lain....

Selamat Jalan Kanang...


Sent by DiGi from my BlackBerry® Smartphone

0 comments:

Post a Comment